Při nákupu nad 1500 kč poštovné zdarma.

Co se doporučuje nejíst při kojení?

Obsah mateřského mléka je přísně regulován vaším tělem, aby se k dítěti dostaly všechny potřebné živiny. Přesto existují výzkumy prokazující, že některé přijímané potraviny mohou mít negativní vliv na složení mateřského mléka.

Ačkoliv neexistuje přesný seznam potravin, co nejíst při kojení, tak existuje několik potravin, které se při kojení obecně nedoporučují. 

V tomto článku se na tyto nevhodné potraviny při kojení podíváme blíže.

Obsah:

Jakým potravinám se při kojení raději vyhýbat?

Níže uvedené potraviny se doporučuje významně omezit. Neznamená to, že si je jako kojící matka nemůžete dopřát vůbec, ale raději ve velmi omezeném množství, protože jsou považovány za nevhodné při kojení.

  • alkohol
  • mořské plody a ryby s rizikem obsahu rtuti
  • velice ostře kořeněná jídla
  • vysoce průmyslově zpracované potraviny (např. fast food)

Jaké potraviny při kojení raději omezit?

Dále existují potraviny, které mohou, ale nemusí děťátku způsobovat potíže. Vždy sledujte reakci vašeho miminka, Níže uvedené potraviny je vhodné konzumovat omezeně a střídmě.

  • nadýmavé potraviny (např. čočka, zelí, cibule, fazole, česnek)
  • kofein
  • potraviny významně slazené rafinovaným cukrem (sladkosti, sladké nápoje)
  • čokoláda
  • petržel, máta a šalvěj

Náš výčet neberte jako definitivní. Mohou existovat další potraviny, které jsou pro vás při kojení nevhodné. Výše uvedené však patří mezi ty nejčastější.

Jaké potraviny jsou časté potenciální alergeny?

Téměř každá potravina může být alergen, ale některé potraviny jsou k tomu náchylnější. Níže uvedené potraviny jsou sice považovány za potenciálně alergenní, ale na druhou stranu mohou být při kojení velice prospěšné. Nemá smysl se jim striktně vyhýbat. Spíše se doporučuje je nejprve otestovat v malém množství, a pokud miminku nezpůsobují žádné problémy, tak je lze konzumovat v běžném (střídmém) množství.

  • mák
  • exotické ovoce
  • jahody

Pokud máte problém, že při kojení je vaše dítě příliš aktivní, tak zkuste kojící korále.

Alkohol při kojení

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) je nejbezpečnějším řešením během kojení úplná abstinence od alkoholu. Střídmé pití alkoholu v malém množství a s vhodným načasováním je však pravděpodobně bezpečné.

Výzkumy ukazují, že množství alkoholu v mateřském mléce vrcholí 30-60 minut po vašem posledním napití. Navíc alkohol z jedné skleničky vína může zůstat v těle 2 až 3 hodiny. Proto se doporučuje maximálně jeden alkoholový nápoj denně a s kojením počkat alespoň 2 hodiny po tomto nápoji.

Za jeden alkoholový nápoj lze považovat:

  • 330 ml piva
  • 100 ml vína
  • 40 ml tvrdého alkoholu

Mořské plody a ryby při kojení

Ryby jsou skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou prospěšné pro vývoj mozku kojenců. Některé ryby a mořské plody však mohou mít také vysoký obsah rtuti, což je kov, který může být toxický - zejména u kojenců a dětí, které jsou na otravu rtutí citlivější. Proto je třeba se během kojení vyhýbat rybám s rizikem vysokého obsahu rtuti. 

Jedná se o tyto ryby běžně dostupné v českých obchodech:

  • tuňák
  • makrela
  • žralok

Ostře kořeněná jídla při kojení

U ostře kořeněného jídla při kojení hraje roli, zda jste je konzumovala již jako těhotná. Pokud ano, tak je dítě na tyto chutě mnohem lépe připraveno a nemusí jim ostře kořeněná jídla vadit. 

Pokud jste si však pravidelně ostře kořeněná jídla v těhotenství nedopřávala, tak je lepší se nezvykle ostrým jídlům vyhnout, protože to miminku může způsobit problémy.

Vysoce průmyslově zpracované potraviny při kojení

Vysoce průmyslově zpracované potraviny mají obecně vysoký obsah kalorií, nezdravých tuků a přidaných cukrů, ale nízký obsah vlákniny, vitamínů a minerálních látek. To je přesný opak toho, co vaše dítě potřebuje. Proto se doporučuje takové jídla významně omezit.

Nadýmavé potraviny při kojení

Nadýmání může být pro miminko velmi nepříjemné, protože je spojeno s bolestí bříška. Níže uvedené potraviny patří mezi ty potenciálně nadýmavé. Neznamená to však, že je nutné všechny tyto uvedené potraviny zcela z jídelníčku vynechat. Jen si u nich dávejte pozor na reakci dítěte. Také platí obecné pravidlo, že co nadýmá maminku, bude pravděpodobně nadýmat také miminko. Takovým nadýmavým potravinám se při kojení vyhněte.

  • Čerstvé pečivo a výrobky obsahující kvasnice
  • Hrách, fazole, čočka
  • Kedlubny, ředkvičky, kapusta, květák, zelí, brokolice, hrášek, paprika, cibule, česnek
  • Hruška, velké množství bobulovitého ovoce

Kofein při kojení

Při konzumaci nápojů s kofeinem se jeho část může dostat do mateřského mléka. To může být problematické, protože kojenci kofein těžko odbourávají. Podle CDC se kojícím matkám doporučuje konzumovat maximálně 300 mg kofeinu denně, což odpovídá přibližně dvěma šálkům kávy. 

Slazené potraviny při kojení

Při trávení cukru se v našem těle odbourává vápník a pokud jej v těle není dostatek, tak si tělo žádá vápník z kostních zásob. Může se tak snadno stát, že kojící maminka bude mít nedostatek vápníku, který bude chybět jí i miminku. 

Proto se doporučuje významně omezit při kojení potraviny slazené bílým rafinovaným cukrem. V dnešní době je takřka nemožné se při běžném stravování vyhnout potravinám s přidaným cukrem, ale je více než vhodné takové potraviny při kojení omezit.

Čokoláda při kojení

Není čokoláda jako čokoláda. Pokud chcete jíst při kojení čokoládu, tak je nutné konzumovat tu, kde není příliš cukru. Zároveň čokoláda obsahuje kofein (ačkoliv velmi malé množství) a také theobromin, což je stimulant, který má na organismus podobný účinek jako kofein. U obou těchto látek nebyl při konzumací střídmého množství prokázán negativní vliv na kojené dítě.

Takže si nemusíte čokoládu odepřít úplně, ale je doporučeno konzumovat spíše hořkou čokoládu (vyšší obsah kakaové sušiny a méně cukru) a ve střídmém množství (1-2 tabulky denně).

Petržel, máta a šalvěj při kojení 

Tyto bylinky skvělé chutnají, ale bohužel mohou negativně ovlivnit tvorbu mléka ve vašem těle. Například konzumace velkého množství petržele může omezit laktaci. A příliš mnoho šalvěje a máty peprné může snížit přísun mléka. Proto opět s mírou.

Mák při kojení

Podle výzkumu Kašmírského centra medicínských věd má mák sedativní účinky, které pomáhají kojícím matkám s uvolněním a uklidněním, což zvyšuje množství mléka produkci mléka. Na druhou stranu však mák může u vašeho miminka vyvolat alergickou reakci. Proto potraviny s mákem otestujte při kojení nejprve v malém množství.

Exotické ovoce při kojení

Exotické ovoce je často skvělým zdrojem různých vitamínů a živin, proto je v mnoha zemích při kojení dokonce doporučováno, ať už se jedná o pomeranče, ananas, avokádo či papáju. Zpravidla je však toto ovoce doporučováno při kojení v těch zemích, kde není exotické, ale roste tam přirozeně. 

A v tom to právě je. Jelikož jako maminka nemusíte být na exotické ovoce zvyklá, tak se takové ovoce může snadno stát alergenem pro vaše dítě. Proto se doporučuje konzumovat spíše lokální a sezónní ovoce. Takže exotické ovoce může být pro vaše dítě při kojení skvělé, ale radši první zkuste to naše lokální, třeba jablka.

Jahody při kojení

Jahody jsou skvělým ovocem. Chutným a zároveň plným vitamínů a minerálů. Kojené dítě však může na jahody reagovat kopřivkou. Takže opět nejprve vyzkoušejte jahody v malém množství a teprve poté se rozhodněte, zda jsou dobré také pro vaše dítě. Rozhodně nemá smysl se jich vzdávat bez vyzkoušení.

Důvěryhodné zdroje:

  1. Impact of maternal nutrition on breast-milk composition: a systematic review
  2. CDC: Is it safe for mothers to breastfeed their infant if they have consumed alcohol?
  3. Healthline: 5 Foods to Limit or Avoid While Breastfeeding
  4. LLLC: Chocolate and Breastfeeding